שאלות נפוצות

  • מהו קושי בשליפת מילים וכיצד ניתן לסייע לילדה הסובלת מקושי זה?

    קושי בשליפת מילים הוא קושי לזכור ולהשתמש במילים ספציפיות כאשר רוצים וצריכים להשתמש בהן. המילים קיימות באוצר המילים, אך קיים קושי לשלוף אותן ולהשתמש בהן. במקרה כזה, הילד ינסה להסביר את עצמו ויחליף את המילה במשפט כגון “הדבר הזה שעושים איתו ככה…” וכד’. כדי לעזור לילד להתמודד עם קשיי שליפה מומלץ לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת, המעניק לילד כלים לעקוף את הקושי מחד, ועובד על ביסוס המילים באוצר המילים הפנימי, כדי שהן תישלפנה ביתר קלות, מאידך.

  • במה מקדמת המרפאה בעיסוק את הילדה בגן שפה?

    המרפאה בעיסוק עוזרת לילד לקבל יציבות ותחושת הגוף, ואם יגיע להרגשה הזו הוא יוכל לראות ולהרגיש בסביבתו ויצליח לעבד מה ששומע ומרגיש. היא עוזרת לו לווסת את התחושות ולתפקד טוב. וכן עוזרת בתפיסה החזותית מרחבית- הילד יתרגל להסתכל ולעבד כל מה שקורה סביבו, ויצליח ללכת ולעשות מה שצריך…

  • לביתי איחור שפתי. אני מתלבטת בין טיפול אצל קלינאית תקשורת בקהילה לבין גן שפה?

    לטיפול אצל קלינאית תקשורת במסגרת גן שפה שני פלוסים עיקריים. האחד, שהדגש על הנושא השפתי הוא לאורך כל היום בגן שפה – כל פעילות מונחית מטרות לשיפור תחום זה והשני הוא שקלינאית התקשורת המטפלת בילדי הגן מדריכה את הצוות להמשך תרגול לאורך השבוע כולו. אם נשווה זאת לטיפול שבועי אצל קלינאית התקשורת בטיפת החלב אשר אינו מקבל התרמה והמשך תרגול עד למפגש הבא – הרי שוודאי שגן שפה עדיף.

  • מהו ליקוי בהיגוי ומתי יש לפנות לטיפול קלינאי תקשורת?

    התפתחות צלילי הדיבור אצל ילדים מתרחשת בשלבים, וכל שלב צפוי להופיע בטווח זמן משוער במהלך התפתחות הילד. ליקוי בהיגוי פירושו קושי בהפקת הגה או הגאים מסוימים – בשלב שבו היו צריכים להיות מופקים באופן תקין. מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת כאשר קיים חשש לליקוי בהיגוי, כדי לערוך אבחון ולהמליץ על טיפול בהתאם.

  • מה ההבדל בין "גמגום" לבין "חוסר שטף נורמלי"?

    ילדים רבים עוברים שלב התפתחותי של חוסר שטף בדיבור קרוב לגיל 3 שנים, כאשר בדרך כלל אין מדובר בגמגום והתופעה תיעלם מעצמה תוך תקופה קצרה יחסית, ללא צורך בטיפול מקצועי. לעומת זאת, אצל כ- 5% מכלל הילדים מופיע גמגום (בדרך כלל לפני גיל בית הספר), כאשר גם במקרים אלה עשויה לחול בשלב מאוחר יותר “החלמה ספונטנית”. בכל מקרה בו יש ספק, מומלץ לעבור אבחון אצל קלינאי תקשורת, על מנת לזהות אם מדובר ב”גמגום” או “חוסר שטף נורמלי”, להחליט האם יש צורך בטיפול, ואם כן, איזה סוג טיפול יוכל לסייע באופן הטוב ביותר.

  • ילדה בת שנה וחצי אומרת רק 'אבא' או 'אמא', האם יש צורך לעשות משהו או לתת לזמן לעשות את שלו?

    בגיל שנה וחצי אנחנו מצפים לאוצר מילים רחב יותר של לפחות 10 מילים. יחד עם זאת, חשוב לדעת, כי רוב הילדים המאחרים ידביקו בסופו של דבר את הפער וירכשו שפה תקינה. בכל מקרה, כדי לקבל אינדיקציה, חשוב לשים לב לרמת וקצב ההתפתחות הכללית של הילד/ה, האם היא תקינה או שקיים איחור בתחומים נוספים כהליכה, משחק, הבנת השפה, תקשורת עם הסביבה והאם השמיעה תקינה. באם ההתפתחות הכללית תקינה, ניתן להמתין לגיל שנתיים ולבדוק האם הפער צומצם ובמקרה שלא יש לפנות להערכה אצל קלינאית תקשורת.