השילוב בפתחיה

אחת המטרות העיקריות העומדות בפני העוסקים עם בעלי הצרכים המיוחדים, לצד משאלת לב ההורים, היא: שילובם באוכלוסיה הרגילה, לראותם גדלים ויוצאים אל החיים כאחד האדם – עד כמה שניתן. ומסתבר – שניתן. הצוות הפדגוגי המוביל של "פתחיה" לקח על עצמו להגשים את החלום ויישם את תוכנית השילוב הייחודית המותאמת באופן אישי לכל ילד וילד.

על מנת שהשילוב יהיה אפקטיבי, צוות הגן המשלב שאינו בוגר מסלול לחינוך מיוחד, משתלם יחד עם צוות גני החינוך המיוחד, נחשף לשיטות הלימוד, דרכי האבחון ואף השתלמות ייחודית מועברת בנושא השילוב עצמו. גם הדרכה פדגוגית צמודה ניתנת לצוות הגן המשלב, יחד או בנפרד מצוות גן החינוך המיוחד, בכל פעם לפי הצורך.

יוצא איפה, שמתרומתו של מודל השילוב, נהנים גם ילדי הגן הרגיל, ולא רק בפן הערכי של לדעת לקבל כל אחד, אלא גם בפן המקצועי, שכן הן לומדים בידיים של צוות עירני יותר, המקבל ליווי הדרכה והשתלמויות לאורך השנה כולה.

slaider_pnimi35

איך זה עובד?

עם תחילת שנת הלימודים, צוות הגן כולו – פדגוגי ופרא רפואי, עורך אבחון מקיף אשר בסופו נבנית תכנית שילוב אישית לכל ילד.
בבניית התוכנית נלקחות בחשבון נקודות החוזק אותן מבקשים להעצים, ובמקביל, דגש מיוחד מושם על נקודות החולשה – אותם יש לפתח ובהם יש לקדם ובהתאם לכך מקבעות הפעילויות בהן ישתלב הילד בגן הרגיל.

סגנונות השילוב

השילוב היחידני

זו השעה בה הילד משתלב באופן יחידני בגן הרגיל. בשעה זו הגננת יכולה לעקוב מקרוב ובאופן אישי על איכות האינטראקציה החברתית, קשיים והצלחות.

השילוב הקבוצתי

בדגם שילוב זה, משתלבים מספר ילדים מגן החינוך המיוחד בגן הרגיל. מודל זה מתאים לילדים בעלי בטחון עצמי נמוך השואבים את כוחם מהקבוצה.

השילוב ההפוך

זהו מודל במסגרתו ילדי הגן הרגיל מתארחים בגן החינוך המיוחד. תרומת השילוב ההפוך בהקניית ערכי נתינה, קבלת אורחים, שיתוף והדדיות וחיזוק הביטחון העצמי לילדי גן החינוך המיוחד.

יתרונות השילוב בגיל הרך

העדר סטיגמה

בתודעתם של ילדי הגן טרם התקבעו דעות קדומות ביחס לחריג ולשונה, הם מקבלים את ילדי החינוך המיוחד באופן טבעי.

גמישות

סדר היום בגן מאפשר סגנונות עבודה שונים: פרונטאלים ופעילים, קולקטיביים ויחידניים, מה שמאפשר התאמת תכנית אינדיבידואלית שלוקחת בחשבון גם את הצוות הפרא רפואי הנמצא בגן.

מרחב התפתחות

בגיל הרך נורמות ההתפתחות ועקומת הגדילה המנטלית מאפשרים טווח רחב יותר של שונות. קצב ההתפתחות האישי אינו מלחיץ כמו בגיל הבוגר יותר ונותן הזדמנות טובה לגשר על הפערים.

הצלחה רב ממדית

מערכת האתגרים והדרישות המפותחת והרב תחומית הניצבים בפני הילד בגיל הגן, לעומת מדדי ההצלחה בגיל בית הספר, נותנת אף היא יתרון משמעותי לשילוב בגיל הרך. בגיל הגן, הילד מפתח לעצמו דימוי עצמי חיובי ומעמד חברתי לא רק באמצעות הישגים קוגנטיביים, אלא גם בתחומים אחרים כגון משחק דרמטי, צליל וזמר ויצירה, אשר המצליח בהם בגיל הגן "נחשב" בעיני חבריו.

השילוב האופטימאלי – רק ב"פתחיה"

תשתית תומכת

לשילוב בגני "פתחיה" תשתית מערכתית תומכת – גני בית יעקב – המנוהלים תחת קורת גג אחת, כך שגן החינוך המיוחד המשתלב והגן הרגיל מגיעים בצמדים, זה לצד זה, הצוות של שני הגנים מקבל הדרכה וליווי וקיימת הזנה והפריה הדדית לאורך כל השנה. הגן ה"קטן" מביט על הילד דרך משקפת אינדיבידואלית, מיוחדת, הבאה להשלים את החסר, ובמקביל, הגן ה"גדול" רואה אותו כחלק מן הכלל.

פריסת גנים

גני פתחיה פזורים בערים ושכונות שונות מה שחוסך מהילד התנתקות מסביבתו הטבעית. הוא נשאר באזור המגורים, לצד בני גילו הלומדים בגן ה"גדול" ותרומת השילוב משעות הגן ממשיכה אף אחר הצהריים.

רב תרבותיות בקהילה

גני השילוב של פתחיה נותנים מענה לכלל האוכלוסיה החרדית על גווניה. כך ניתן למפות גנים לעולים חדשים ואף גנים לקבוצות המבקשות לשמור על ייחודיות מגזרית ספציפית, שכן הבנת הקודים הפנימיים של כל קהילה מאפשרת הבנה רבה יותר להתפתחותו של היחיד ותורמת ביותר לשיח בין הצוות לבין הורי הילד.

slaider_pnimi1

התאמה גילאית

על מנת לאפשר לילד הרגשת "שווה" ו"יכול", חלק מגני פתחיה, כגון גני תסמונת דאון, צמודים לגן רגיל הקטן ממנו בשנתון, כך מושגת יכולת חברות ושיח התואמים יותר לרמתם המנטלית של ילדי הגן המשתלב.