מחברים לבבות

השנה, נוספה לילדי "פתחיה" שפה חדשה, סודית, ומאוד מאוד עוצמתית: הם למדו לדבר חברית!

שנים של ניסיון בחינוך המיוחד, רכישה אינסופית של ידע, ומעקב אחר בוגרי "פתחיה" – הובילו את צוות הפיקוח של פתחיה לשלוש מסקנות ברורות: הראשונה – שהכישורים הנחוצים ביותר להצלחה בחיים, הם הכישורים החברתיים; השנייה – שלילד בעל יכולות חברתיות מפותחות טוב יותר בכל התחומים; והשלישית – שמיומנויות וכישורים חברתיים ניתנים ללמידה ולרכישה, גם אם אינם קיימים באופן טבעי ומולד.

מצוידות במסקנות הללו, ובידיעה כי ככל שיקדימו הילדים לרכוש את המיומנויות החברתיות – כך הם יצליחו יותר לממש ולהטמיע אותן, יצאו חברות הצוות לדרך. עם חשיבה אינסופית והשקעה מקסימלית, הן יצרו בס"ד את תוכנית הלימודים השנתית "מדברים חברית" – תוכנית מובנית, מעשית ויישומית, להקניית כישורים חברתיים בגן.

התוכנית כוללת 6 יחידות לימוד ונוגעת בכל הנושאים והרבדים הרלוונטיים: חשיבות החברה, שוני בין חברים, מה זו חברות, איך להיות חברים ואיך ליצור חברויות חדשות, ועוד. התכנים ניתנים להעברה ב-5 דרכי התערבות: למידה פרונטלית, משחקים, העברת הלמידה לכל היום, שיתוף ההורים ותרגול בבית, והעלאת האקלים החברתי-רגשי בגן.

"מדברים חברית" הועברה בתשע"ט בגני פתחיה וזכתה, ברוך השם, להצלחה סוחפת ולמשוב נלהב מצד הגננות וההורים.

הנה טעימה ממקבץ התגובות שקיבלנו:

איזה כיף היה לנו עם "מדברים חברית"!
את האמת שבתחילה הייתי יותר סקפטית.. וחשבתי שהנושא- מדי קוגניטיבי..
אבל כשהתחלתי ראיתי כמה הוא לא..
כמה ניתן "ללמד" דרך העצמה, חוויה, שיקוף, התנסות וכו'.

כן! היה שינוי! מעבר "למצב והאווירה" {ודאי יותר מכל נושא אחר…}
ולהורים הנלהבים…
הילדות רכשו שפה חדשה… שמו לב לדברים אחרים… נחשפו להתנסויות שונות..
וכן – אפילו "כשלמדנו" על קשר עין היתה ילדה שאמרה- "לי קשה להסתכל" רק זה לבד עורר
שיח… והמודעות לעצמי ולשונה ממני היה ניכר מאוד!

לקראת שנת הלימודים תש"פ, משתדרגת תוכנית "מדברים חברית" בחוברת הסברה מורחבת לגננות, בדיסק המכיל שירים מקוריים לכל יחידת-לימוד, ובספר-עזר מושקע במיוחד, פרי יצירתה של הסופרת והביבליותרפיסטית אסתי הס. סיפור מרתק ואיורים חיננים מסבירים בדרך כובשת את "חוק השניים – נעים לי נעים לך", ועוזרים לילדים שלנו לדבר, בקלות ובשמחה, בשפה החיונית – חברית.