סיור פרופ' טרכטנברג בגני ילדים ומעונות בית יעקב

במשרדי רשת הגנים של בית יעקב ברח' בליליוס כבר מורגלים באורחים נכבדים, לאו דווקא מהמגזר החרדי.

בסיור ברשת הגנים ומעונות "בית יעקב" הציע טרכטנברג להעביר את האחריות השווינית לילדים עד גיל 3 למשרד החינוך. הרב גולדקנופף הגיב: "מעדיף את משרד החקלאות.. כי על עגבניה משלמים חרדים וחילוניים אותו דבר"

במשרדי רשת הגנים של בית יעקב ברח' בליליוס כבר מורגלים באורחים נכבדים, לאו דווקא מהמגזר החרדי. השבוע הפתיע ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה הציבורית לשינוי חברתי כלכלי, שסייר ברשת גנ"י ומעונות "בית יעקב".

כמי שעוסק כבר שנים רבות בתכנון תקציבי חינוך, בא טרכנברג לראות מקרוב את אחת המעצמות החינוכיות הגדולות שמתנהלת בצורה המופתית והראויה. בסיור פגש טרכטנברג גם את מנכ"ל רשת הגנים והמעונות הרב יצחק גולדקנופף שמכהן גם כיו"ר 'פתחיה', רשת שפצרה דרך החינוך המיוחד והשילוב.

ח"כ טרכטנברג, מי שעמד בראש הועדה שהוקמה בעקבות הפגנות 'המהפכה החברתית' שהתקיימו לפני מספר שנים, ביקש לאמץ מודל חדשני ורב מערכתי לטיפול בחינוך הגיל הרך.

"צריך להקים מועצה לגיל הרך ולהתבסס על הניסיון הקיים והיכולות הקיימות אצלך. בטוח אני שכאן יש את היכולות להניע את התהליכים קדימה. אני מבקש את עזרתכם שנעבוד בחד לקידום החוק להעברת אחריות וכן את ענין השוויון שלא יפגעו במגזר החרדי גם מחוסר תקצוב ראוי למוסדות", אמר טרכטנברג.

לדבריו, את הרעיון הוא מבסס כבר שנים ע"פ מחקרים מקצועיים שערך במסגרת תפקידיו הרבים. "מה שמשקיעים בגיל הרך, זה מה שקובע את עתידו של האדם וזה עד גיל 6, אח"כ אפשר אולי לעשות תיקונים, אבל לא לשנות" סבור טרכטנברג. "כיום כל הטיפול במעונות הוא במשרד הכלכלה  וזו תקלה עצומה כי הטיפול שם בהם הוא במינימום הבטיחותי של המבנה ולא מתייחסים כמו שצריך לילד שיהיה במרכז. הכל ענין של בטיחות ולא התפתחות. זה שהילד לא במרכז ויצרו מערכת ביוקרטית כבדה שהוא על האמהות העובדות, התנערות מהאחריות האמתית של המדינה על הגיל הרך".

הרב יצחק גולדקנופף אמר לאורח כי "המדינה יכולה לקחת אחריות על הביצוע הלוגיסטי, לא על טיפול בילד. הטיפול אמור להיות בידיים של מי שיודע לטפל, להתנהל נכון לטווח ארוך ולנהל מדיניות תואמת". לדבריו, יש לתת את הדעת לפעול למען שוויון הזדמנויות לקיום הדור הבא וזה עשוי לקרות עכשיו בהשקעה בגיל הרך.

"כיום מדינת ישראל פוגעת בכל הגננות של החינוך החרדי. לא די שמשרדי האוצר והחינוך פוגעים בתקציבי גני הילדים וחותכים בבשר החי, הם מנסים להאשים בקיצוצים הללו את מנהלי המוסדות, כך לדוגמא, גננת חרדית מתוקצבת כ 30% פחות מתקצוב גננת ממשלתית. גם את הסייעת השנייה בגני הילדים, לגביה היתה החלטה של שוויון, מונע משרד החינוך מהגנים החרדים לקבל את תקציב העשרה לכל גן בסך 5,000 ש"ח, כפי שמקבלים גנים לא חרדיים מתחילת השנה", טען הרב גולדקנופף.

פרופ' טרכטנברג נדהם לשמוע על האפליה המקוממת של גני הילדים החרדיים. הוא הציע להעביר למשרד החינוך את האחריות השווינות לילדים מלידה על דגיל 3. בתגובה אמר הרב גלדקנופף כי הוא מעדיף שהאחריות תעבור דווקא ל.. משרד החקלאות, "משום שעל עגבניה משלמים חילוניים וחרדים אותו דבר, בניגוד למשרד החינוך המפלה בין ילד לילד".

האם בקרוב נשמע על מועצה ציבורית חדשה? מי שמכיר את הנפשות הפועלות לא לגמרי יופתע.