שתילי חינוך

 

היוזמה

פרויקט “שתילי חינוך” הוא מיזם חינוכי ייחודי מבית היוצר של רשת “בית יעקב” ו”פתחיה”, שעומד לחולל בעז”ה מהפכה אמיתית בתחום החינוך לגיל הרך – בבית-שמש, ובארץ כולה.

מדובר במרכז רב-תחומי משולב לגיל הרך (6 חודשים – 9 שנים), המוקם ברמת בית-שמש ג’ ע”י מוסדות “פתחיה” לחינוך מיוחד. המרכז צפוי להשתרע על שטח של 4200 מ”ר במבנה בן 6 קומות, ולרכז בתוכו – תחת קורת-גג אחת – את כל המסגרות והשירותים הרלוונטיים לחינוך ולהתפתחות בגיל הרך:

  • מעון יום רגיל
  • מעון יום שיקומי
  • גני ילדים – חינוך רגיל
  • גני ילדים – חינוך מיוחד
  • מרפאת התפתחות הילד – אבחונים וטיפולים פרא-רפואיים לכלל האוכלוסייה
  • בריכה טיפולית ומרכז הידרותרפיה
  • מרכזי תרפיה מתקדמים: חדר סנוזלן | חדר חושך | חדר כושר וספורט טיפולי
  • מרכז הדרכה והשתלמות לצוותי חינוך ולמטפלים פרא-רפואיים
  • מרכז “גדלים ביחד” – הענקת ליווי, ייעוץ ותמיכה למשפחות שבהן ילד מעוכב-התפתחות.

 

הבשורה

“שתילי חינוך” מנגיש לילדים ולהוריהם, באופן שעוד לא היה כמוהו, את ההזדמנות ליהנות מהחינוך האיכותי ביותר, משיטות הטיפול המתקדמות ביותר, וממיצוי מושלם של פוטנציאל ההתפתחות וההישגים של כל ילד – במקום אחד, ובאופן הזמין והמקצועי ביותר.

על פי תמונת המצב השכיחה היום, כאשר ילד זקוק לאבחון ולטיפול בעקבות קושי לימודי, חברתי או התנהגותי, בכל סדר גודל – מוצאים ההורים את עצמם מתמודדים עם מסכת אתגרים מורכבת:

ראשית, קביעת התורים לאבחונים ולטיפולים השונים – אתגר לא פשוט ולעתים אף בלתי אפשרי (בקופות החולים, זמן ההמתנה הממוצע לאבחון פרא-רפואי עומד על מספר חודשים!). ואז – הם צריכים להוציא את הילד ממסגרת לימודיו ולהיטלטל עמו בין המאבחנים והמטפלים השונים; להפסיד ימי עבודה ואירועים חשובים אחרים; ומעל לכל – לוותר בכאב על מה שקריטי פחות, מכיוון שגם ליכולות ולרצון ההורי הטוב ביותר, יש גבול.

כל זאת – כאשר מדובר בילד רגיל, שזקוק לקידום בתחום ספציפי; ומה קורה כאשר מדובר בילד מיוחד, שצרכיו ואתגריו רבים ומורכבים הרבה יותר, שהשינוע שלו ממקום למקום בעייתי הרבה יותר – ושהמשמעות של אפשרויות הטיפול היא קריטית ממש לעתידו ולאיכות חייו?… במקרים כאלה, אין דרך לאמוד את עומקה, היקפה ומורכבותה של ההתמודדות המפרכת.

עבור הילדים הללו ועבור הוריהם המתמודדים – מגיעה בשורת “שתילי חינוך” ומאירה את עתידם באור של תקווה חדשה.

המשמעות

ב”שתילי חינוך” יקבל כל ילד, בכל מצב ומכל רקע, את המענה החינוכי והטיפולי המושלם והאפקטיבי ביותר שניתן להעניק. מעבר לנגישות, לזמינות, ולחיסכון העצום במשאבי הזמן והכוח של הילד והוריו – ישנם עוד יתרונות משמעותיים רבים לפתרון הרב-תחומי שמציע “שתילי חינוך”:

העלאת האפקטיביות הטיפולית – כאשר האנרגיות של הילד והוריו לא תתבזבזנה על התרוצצויות בין מוקדי הטיפול השונים, הן תהיינה מופנות במלואן לאתגרים האמיתיים: ללמידה, להתקדמות ולהצלחה.

סנכרון ותיאום – יצירת תוכנית טיפולית ייחודית לכל ילד, בתיאום מלא בין כל הגורמים הקשורים בחינוכו ובטיפולו. כך, כל אחד מאנשי הצוות – הפדגוגי והפרא-רפואי – נותן את חלקו הספציפי לקידומו האישי של כל ילד, בהרמוניה מושלמת שמגבירה את היעילות ומרחיבה את ההישגים.

השילוב

שילוב ילדים מהחינוך הרגיל והמיוחד, על פי הגישה הייחודית של “בית יעקב” ו”פתחיה”, מהווה את אחת הדרכים המשמעותיות ביותר לקידומם של ילדי החינוך המיוחד, להפיכתם לחלק אינטגרלי מהחברה, ולהכנתם לחיים עצמאיים ומאושרים ככל האפשר.

קיומן של המסגרות הרגילות והמיוחדות, זו לצד זו, במתחם “שתילי חינוך” – מאפשר לילדים ליהנות משילוב מושלם ואפקטיבי, לפי תוכנית הנבנית אינדיבידואלית לכל ילד.

במקביל, נתרמים גם ילדי החינוך הרגיל מיתרונות השילוב במתחם: מלבד החינוך הערכי לקבלת השונה ולהענקת כבוד ועזרה לזולת – הם נהנים ממודעות ערנית וגבוהה יותר של הצוות, ומזמינות תועלתית במיוחד של אבחון קשיים ולקויות, ושל טיפול מוקדם בהם.

בכך, מאפשר “שתילי חינוך” את הפתרון הטוב ביותר לבעיות: את מניעתן.

ההשפעה

“שתילי חינוך” יהווה בס”ד גורם רב-השפעה ובעל תרומה מכרעת – לילדים בגיל הרך, להוריהם, ולקהילה כולה.

הילדים יקבלו בו את המענה החינוכי, החברתי, האבחוני, הטיפולי והמניעתי – המקצועי והמושלם, מהשילוב, ומההזדמנויות האופטימליות להתפתח, לשגשג ולהצליח;

ההורים יזכו להקלה ולסיוע בעלי משמעות עצומה עבורם ועבור המשפחה כולה, ונוסף לזאת – הם ייהנו מהליווי, מהייעוץ, מההדרכה ומהתמיכה שאותם יציעו אנשי הצוות הפדגוגי, הפרא-רפואי ומרכז “גדלים ביחד”. כמו בכל מסגרות “בית יעקב” ו”פתחיה”, יתקיים ב”שתילי חינוך” קשר רציף ואפקטיבי עם ההורים, ויינתנו להם גב מקצועי עוצמתי ומעטפת משפחתית חמה ותומכת.

הקהילה מפיקה רווחים אינסופיים מהשילוב מהטבת איכות-החיים של חבריה. הורים מועצמים וילדים מקודמים משפיעים, כל אחד בדרכו, על המרקם הקהילתי ועל החוסן החברתי. נוסף לזאת, קיים גם ההיבט התעסוקתי: מרכז “שתילי חינוך” פותח ___ הזדמנויות תעסוקה ומשרות חדשות בעיר בית-שמש, עם מיטב התנאים שהמעצמה החינוכית הגדולה בישראל מעניקה לעובדיה.

המודל

נכון להיום, אין עוד מקום המציע את מגוון השירותים הללו במקום אחד – ובהיקף, באיכות ובמקצועיות שבהם מעניקות אותם רשתות “בית יעקב” ו”פתחיה”.

בית-שמש, עיר הילדים הראשונה בישראל, נבחרה כמקום שבו תונח אבן הפינה למהפכה החינוכית העצומה הזו.

בעזרת ה’, עם הצלחתו של המודל, הוא ישוכפל לערים נוספות ברחבי הארץ, ובכך ינגיש את הבשורה ואת ההזדמנויות לילדים ולהורים בכל הארץ.