רשת גני ילדים בית יעקב בתנופת עשייה | המודיע

30 שנה לפטירת הרב יהודה אריה גולדקנופף ז"ל | 30 פרוייקטים ומיזמים חדשניים ייכללו בשנה הקרובה בתכנית רבת-היקף להרחבת פעילות רשת "בית יעקב"

"שתילי חינוך" – מרכז רב תחומי משולב לגיל הרך, המתוכנן לקום ברמת בית שמש ג' המתפתחת בהשקעה של 25 מליון ₪, הקמת מרפאות חדשות ומתקדמות להתפתחות הילד, סניפים חדשים למרכז "גדלים ביחד", בניית מעונות יום ומעונות שיקומיים, אלה ועוד כהנה וכהנה פרוייקטים שיצטרפו למאות ואלפי מבני חינוך של הרשת ברחבי הארץ צפויים לקבל תאוצה בחודשים הבאים, לציון 70 שנה לייסוד מערכת החינוך החרדי לגיל הרך בארץ ישראל ולקראת מלאות 3 עשורים לפטירתו של איש המעש האגודאי רב הפעלים, מנהל הרשת מאז היווסדה הרב יהודה אריה גולדקנופף ז"ל, ויש גם חידוש מרענן: באמצעות מוקד ביפר שומר שבת יינתן מענה אנושי יעיל ומהיר סביב השעון ל-7,400 עובדי ועובדות מפעלות "בית יעקב" ובהם גננות, מטפלות, סייעות ומפעילות בגני ילדים, מעונות יום, צהרונים, משפחתונים, חינוך מיוחד ומרכזים פדגוגיים, מערכת חינוך בהתעצמות | א.ש. ברכה

כעשרים וחמשה אלף ילדים ממשפחות חרדיות נהנים מדי יום בשעת צהריים מארוחה בשרית חמה, טעימה ומזינה. זה קורה במאות הצהרונים, המשפחתונים, מעונות היום ושאר המסגרות החינוכיות של רשת גני ילדים ומעונות יום "בית יעקב".

ארוחה חמה, כמה טבעי. אז זהו שלא. לגמרי לא מובן מאליו.

הורים רבים נמצאים בעבודה בשעות הצהריים ומסיבה זו או אחרת, הילד השב מהגן או התלמוד תורה לא אמור לקבל ארוחה חמה והוא נאלץ להמתין לשעות הערב. ישנן משפחות שהיכולת לספק ארוחה חמה מדי יום איננה בהישג יד. המצב הכלכלי לא מאפשר.

הסדר הצהרונים, המאפשר לכל ילד השוהה בו לקבל ארוחה חמה תמורת סכום סמלי של 50 שקלים לחודש שלם, היא הצלה של ממש לבריאותם והישרדותם הפיזית של הילדים.

מעטים יודעים שההישג המשמעותי הזה לכל כך הרבה משפחות, מקורו בלשכת המנכ"ל שבקומה השלישית ברחוב בליליוס 6  בירושלים. הרב גולדקנופף היה ה'בולדוזר' שהפעיל את הנציגות החרדית בכנסת ודחף ללא הרף להסדרת הצהרונים בחינוך החרדי. לא נח ולא שקט עד אשר הושוו תנאי הצהרונים החרדיים לאלה של הממלכתיים והממ"ד.

"בחישוב פשוט, אם עלות מנה חמה 17 שקל ליום הרי שמשפחה בת 4 עד 8 ילדים מחזירה לעצמה חלק ניכר מקצבאות הילדים שקוצצו בעבר", אומר הרב גולדקנופף בסיפוק ומוסיף: "זאת, מעבר ל12.5 שעות שבועיות של לימוד וחוגי העשרה שהילד מקבל בצהרון. אני רואה זאת כהישג אדיר שלנו בסייעתא דשמיא".

אתם מציינים 70 שנה לרשת הגנים 'בית יעקב'. עוד ינובון בשיבה?

בניגוד למושגים גשמיים שבהם שייכת עייפות החומר, ברוחניות הכלל הוא 'מוסיף והולך' כדברי בית הלל. רשת הגנים הגיעה להישגים מרשימים ביותר ולהתפתחות חסרת תקדים בעשרות השנים האחרונות, אבל עובדה זו לא אמורה להביא לרפיון חלילה, אלא ההיפך. תפקידנו להביט קדימה ולהעצים את המערכת עוד ועוד לטובת דור העתיד.

תמיד יש מה להוסיף ולחדש. לאן מועדות פניכם?

הנהלת רשת הגנים קיבלה החלטה אסטרטגית לקראת מלאת 30 שנה לפטירתו של אבי מורי, מנהלה של הרשת מאז היווסדה, הרב יהודה אריה גולדקנופף ז"ל, שנפטר בחתף ביום צום עשרה בטבת תשמ"ט כשהוא בשיא פריחתו ובאמצע פעילותו הנמרצת לקידום מפעל חייו. ההנהלה סימנה לעצמה 30 מיזמים ופרוייקטים חדשניים שיוקמו ויקודמו במהלך השנה הקרובה, הן בשטח הפיזי של הרחבת מבני חינוך והן בתחום התכנים הפדגוגיים והעצמת יכולת עובדי ההוראה.

לא איזיל כרוכלא למנות עתה את כולם, אך אמנה כמה מהבולטים שבמיזמים. אנו מתכוונים להוסיף שתי מרפאות חדשות להתפתחות הילד, מרכזים פדגוגיים ושלוחות לווין 'שתילי אריה' בכמה ערים בארץ, הוספת שלוחות למרכז 'גדלים ביחד' ע"ש ולזכרה של אמי מורתי נשיאת הרשת מרת מלכה מיכלא גולדקנופף ע"ה, הקמת מעונות יום ומעונות שיקומיים, פתיחת גני ילדים בשכונות חדשות וגנים לבעלי לקויות שונות והרחבת מעגלי הבניה באיזורים מתפתחים.

הנגשת השירות

אחד המיזמים הבולטים שאנו עומדים ליישם הוא הנגשת השירות לעובדי המערכת. זהו רעיון חדשני שיחל לפעול בימים אלו. מוקד (ביפר) של חברה שומרת שבת, שיפעל 6/24 ויתן מענה אנושי לכל פונה. הפנייה תועבר למחלקה הרלוונטית והיא תטופל בתוך זמן קצר ישירות מול הפונה.

מדוע נוצר צורך במוקד כזה?

המערכת התפתחה בשנים האחרונות והגיעה לממדים שלא הכרנו. 7.400 עובדים מועסקים ברשת בית יעקב ומפעלותיה ב-24 נקודות יישוב בארץ. 'רשת הגנים' כבר מזמן לא מפעילה רק גנים. היא כתובת מקצועית וציבורית כמעט לכל דבר וענין הקשור לגיל הרך. מטבע הדברים, בגוף גדול בקנה מידה כזה, הקשר מול העובד עלול להפגע. אסור שדבר כזה יקרה ולכן חיפשנו פתרון מקורי שפניות לא 'יפלו בין הכסאות' וכל בעייה תטופל ביעילות ובמהירות מירבית.

מנהלות אגפי המשרד כמו צוות המפקחות בגני הילדים, מעונות היום, הצהרונים והמשפחתונים, כולן מצויידות במכשירים ניידים, והמוקד יפנה בזמן אמת לגורם הרלוונטי, שיחזור ישירות לפונה בתוך זמן סביר. כך יישמר הקשר בין אלפי העובדים למערכת. כמובן ששירות זה יעמוד גם לרשות הורים שיתקשו ביצירת קשר עם עובדי המשרד על שלוחותיו. במקביל, תהיינה שעות קבלת קהל קבועות לכל אגפי המשרד.

מועדון גמלאיות

מיזם נוסף שהחל לפעול לאחרונה הוא 'מועדון גמלאיות' של רשת בית יעקב. בתחילת שנות ה-70, שנים לפני שהחוק חייב מעסיקים להפריש פנסיה לעובדים, פעלו במסירות שני חברי מועצת עיריית ירושלים מטעם אגודת ישראל, הרב יהודה אריה גולדקנופף ועמיתו הרב אפרים מינצברג, על מנת להבטיח זכויות עובדים.

בעשור האחרון פרשו מתפקידן כ-10 עובדות הוראה שפעלו בגני הילדים במשך כ-50 שנה. עם פרישתן התברר כמה היטיבו עמן אישים אחראיים אלה. הגננות אמנם חדלו לקבל משכורות, אך 'נוצר תאנה יאכל פריה' והן נשארו עם סכום נכבד כתוצאה מפנסיה שנצברה לזכותן בשנות עבודתן.

כמה טבעי שנשות חינוך וותיקות ימשיכו לתרום מנסיונן העשיר עם עובדות הוראה מהדור הצעיר. לשם כך הוקם לאחרונה מועדון המאגד את גמלאיות הרשת ובמסגרת מפעלי ההשתלמויות במרכז הפדגוגי "שתילי אריה" הן יוצרות מעין גשר חינוכי המשלב ישן עם חדש, פדגוגיה מהזן הוותיק לצד שיטות המחשה מתקדמות. ההכנסה הפנסיונית המובטחת מאפשרות לוותיקות להמשיך בפעילות חינוכית לטובת רצף הדורות.

פתחיה בתנופה

אכן, בשנים האחרונות קיימת מודעות ציבורית גבוהה לצרכי החינוך המיוחד ופילוח המוגבלויות השונות שכל אחת מהן דורשת טיפול מקצועי שונה. היינו הראשונים בארץ שיישמנו את 'שיטת השילוב', כאשר ילדים שולבו בגנים טיפוליים וחלקו את יום הלימודים לצד חברה בריאה במסגרת הרגילה. אך כמובן שיש גם מקרים מורכבים ואנו צריכים לתת מענה לכל מקרה של מגבלה לאחר איבחון שאנו מבצעים במרפאות להתפתחות הילד.

במסגרת 'מוסדות החינוך המיוחד פתחיה' רשמנו הישגים כבירים והאתגרים בתחום רק הולכים ומתרבים. ראוי לציין כי בחודש אלול האחרון פתחנו אגף לילדים אוטיסטים. האגף פועל במעון יום שיקומי בגן יבנה. המעון כבר מאוכלס במספר רב של תינוקות וכבר עוסקים בתכנון הרחבתו.

"פתחיה" התברכה גם במיזם המדהים של ״גדלים ביחד״, המעניק תמיכה להורים וילדים בתקופה הראשונה של קבלת הבשורה על הולדת תינוק בעל צרכים מיוחדים. כל אלה ועוד פרוייקטים ש'פתחיה' חתומה עליהם, מתפתחים בצעדי ענק במיוחד מאז נטל את שרביט הניהול הבן, הרב ישראל גולדקנופף, המשקיע את כל מרצו וכישוריו בפיתוח הקיים ומגלה מעוף ביוזמות חדשות, על מנת לתת מענה לכל דרישה מצד הורים לילדים מוגבלים.

'פתחיה' שהחלה דרכה לפני 30 שנה עם מספר מצומצם של ילדים, נותנת כיום מענה ל-1000 ילדים במאות מבני חינוך.

"שתילי חינוך"

איזה מיזם מוביל מתוך 30 הפרוייקטים המתוכננים?

בית שתילי חינוך. זהו מיתחם ענק שעומד לקום ברמת בית שמש ג' בהשקעה של 25 מליון שקל, וישמש כתובת אחת לכל צרכי הגיל הרך. החל מכיתות גני ילדים, מעון יום, כיתות לילדים בעלי לקויות שונות ובעלי צרכים מיוחדים, מעון יום שיקומי רב-נכותי לילדים עם תסמונות אוטיזם, מרפאה להתפתחות הילד, מרכז גדלים ביחד, בריכת שחייה שיקומית. המיתחם ישתרע על פני 4,200 מ"ר שטח בנוי, כולל חצרות ומבואות.

מי מממן פרוייקט ענק בסדר גודל כזה?

בפרוייקט שותפים כמה גופים וביניהם משרדי החינוך, הרווחה, עיריית בית שמש, ביטוח לאומי, עמותת בית יעקב – בית יהודה אריה, קרן שלם וקרנות נוספות בארץ ובארה"ב. בימים אלו הושלמו עבודת החפירות באתר הבניה, ובעז"ה בשבועות הקרובים תיירה אבן פינה ל"בית שתילי חינוך" במעמד רבנים ואישי ציבור. על-פי הערכה הבנין יושלם בתוך שנתיים.

מתי אפשר לצפות לישיבת סיכום של 30 הפרוייקטים והמיזמים?

זאת לא תהיה 'ישיבת סיכום', אלא יום עיון ארוך ועתיר תוכניות במשנת "בית יעקב", בהשתתפות מאסיבית של כל עובדי ועובדות הרשת. לשם כך נשכור אולם שיכיל יותר מרבבת מקומות ישיבה. האירוע יתקיים בעז"ה בעוד כשנה, במלאות 30 שנה לפטירת המנהל והמייסד הרב יהודה אריה גולדקנופף ז"ל.

לראשונה: תוקם מלונית נופש עם עשרות חדרי אירוח לטובת גננות ועובדות הרשת

אחד הפרוייקטים עליו הכריזה הנהלת רשת גני ילדים "בית יעקב", היא מלונית נופש לגננות ועובדות ההוראה שתוקם באיזור קרית יערים טלז סטון.

היוזמה באה בעקבות צורך להתכנסויות של קבוצות קטנות מסגל הפיקוח וצוותי המשרד בתחומים שונים. לא אחת נדרשים הצוותים ללבן סוגיות חינוכיות הדורשות סיעור מוחות.

במקום שההתכנסויות הללו, בדרך כלל, ייעשו בבתי הארחה בעלות גבוהה, הוחלט להשקיע במלונית שתכיל 40 חדרי אירוח, אולם ישיבות, חדר אוכל, ולקיים שם את הכינוסים.

זכרונות מימי ה'בראשית'

מנכ"ל רשת גני הילדים, הרב יהודה אריה גולדקנופף, מעלה חיוך נוסטלגי על שפתיו כאשר הוא מעלה זכרונות מימי "הבראשית" של גני הילדים, ימי טרום המדינה, וכשהוא משחזר את ההתפתחות מאז ועד היום.

"כבר בימי טרום המדינה החלו גני הילדים של בית יעקב לתת את רישומם ואם בתחילה היו אלו גנים מעטים מחמת העובדה שעצם המושג של "גן ילדים" כמעט ולא היה מוכר בציבור, תרתי משמע, הרי שאט אט הלכה מפת גני הילדים ותפשה מקום נכבד יותר ויותר".

היו אלה הרב פנחס לוין והרב הלל ליברמן, ראשי מרכז בית יעקב, אשר הכירו בחיוניות של גן הילדים כיסוד ומוסד לרשת בתי הספר של בית יעקב בארץ. הם הזמינו אותי לעמוד בראש הצוות אשר החל להקים בזה אחר זה את גני הילדים "בית יעקב" ברחבי הארץ. היתה זו תקופה של עליה גדולה מארצות רבות ומהמחנות בקפריסין, של צמיחת הישוב בממדים גדולים ושל דרישות רבות לייסוד גני ילדים, והיה צורך במידה רבה של העזה וחלוציות כדי להוציא לפועל את הענין.

"אי אפשר שלא לציין את המרץ הרב והמסירות הבלתי נלאית שהושקעו אז בייסוד הגנים. כפטריות אחר הגשם "צמחו" הגנים בכל פינה ברחבי המדינה, ותוך שנים מעטות אפשר היה להתגאות ב-100 גני ילדים שנוסדו על ידינו ובהם כ-4000 תלמידות. היתה זו רשת אדירה שסעיפיה הגיעו מדן וצפת בצפון ועד באר שבע בדרום. במעברות העולים בתלפיות ומקור ברוך ועמישב. דרך חיפה וירושלים, תל אביב ועד לרמלה, רמת השרון, בית שמש, יהוד, פתח תקוה ויפו. גני הילדים של בית יעקב יכולים בגאווה לטעון לחלוציות בשטח זה, מכיוון שהוקמו מיד לאחר שהמקומות האמורים נכבשו או פונו על ידי הבריטים, וכך הפכה רשת הגנים של בית יעקב לחינוך הטהור הראשון במדינה".

"וזוהי החשיבות העיקרית של גני הילדים: החינוך.  גן הילדים הוא המקום בו רוכש הפעוט לראשונה מושגים וערכים, גשמיים כרוחניים. גני הילדים של "בית יעקב" רואים להם כמטרה עיקרית את החינוך לחיים דתיים מלאים. כבר אז מושרשת ההכרה התמימה בק-ל בורא עולם, שהוא כל יכול, הוא מסר לנו את תורתו, ולכן חייבים אנו לשמור את מצוותיו ולקיים את התורה וכהמשך בלתי נפרד- המצוות המעשיות: ברכות לפני האוכל, נטילת ידיים, כיבוד הורים, מצוות שבין אדם למקום ושבין אדם לחברו.

"חינוך שורשי זה המוקנה כבר בגיל הגן – נותן אותותיו מאוחר יותר, וכך מוציאים גני הילדים אלפי אלפי תלמידות העוברות לרשת בתי הספר והסמינרים של בית יעקב, כשחלק מהן נהפכות להיות הגננות של הדור הבא.

אין ספק כי תיאור כל גן וגן בנפרד יכול למלא יריעות רבות. אך אי אפשר לפסוח על עבודתן המסורה של הגננות, חניכות "בית יעקב" מושרשות וחודרות יראת שמים, המחנכות לא רק את הילדה שבגן אלא משפיעות לטובה אפילו על המשפחה כולה.  גני הילדים ומעונות יום של בית יעקב בירושלים קיבלו שם טוב הממלא את כל כיתות הגן הקיימות עד אפס מקום, ורבים נדחים מחוסר מקום וממשיכים להתדפק על דלתותיהם.

לנקודה נוספת: מעונות היום. תחילתם של אלו היתה כאשר המיסיון החל פורש את רשתו על פני הארץ. מעונות היום שהעניקו תנאים מתאימים שימשו מקום מפלט והצלה לפעוטות רבים אשר היו עלולים להיסחף ברשת המיסיון. מספר המוצלים –  מגיע למאות ואלפים במשך השנים הרבות שעברו מאז קום המדינה.

כיום – רשת גני הילדים ומעונות יום "בית יעקב" בירושלים הינה מוסד מכובד ומעורר הערצה בקרב אלפי משפחות, שגני הילדים הללו היו הבאר הראשונה ממנה החלו לשתות את המים הרוחניים, את יראת השמיים, המידות הטובות והחינוך המקורי ברוח ישראל סבא.

(מתוך ראיון עם הרב יהודה אריה גולדקנופף, המודיע, כ"ד אדר תשל"ה)

להורדת הקובץ לחצ/י כאן