שאלות נפוצות

  • מי זכאי למעון יום שיקומי ומה התהליך אותו עליו לעבור כדי לקבל זכאות?

    פעוט מגיל חצי שנה שהוכר על ידי ביטוח לאומי כזכאי לגמלת ילד נכה, פעוט מגיל שנה שעבר וועדה במשרד הבריאות ורמת ה DQ שלו היא 55 ומטה או בעל לקות מוטורית קשה בשתי גפיים לפחות או פעוט בעל מוגבלות משמעותית ו/או נסיבות משפחתיות היכולות לגרום לפגיעה משמעותית בהתפתחותו, זכאים למעון יום שיקומי.

    על מנת לממש את הזכאות יש לפנות לעו"ס שיקום באגף הרווחה או באזור המגורים ולהצטייד בדו"ח מרופא התפתחותי או מנוירולוג ילדים, אישור מביטוח לאומי או אבחון פסיכולוגי וכל מסמך נוסף המעיד על לקות משמעותית או נסיבות משפחתיות.

  • ילד בעל איחור התפתחותי פיזי בלבד ובעל קוגניציה תקינה ואף גבוהה מהרגיל. האם נכון להכניסו למעון שיקומי או שהוא יצא נפסד מבחינה קוגניטיבית בשל שאר הילדים?

    ניתן להגדיר שאלה זו כשאלת השאלות. התשובה לכך תלויה בגורמים שונים, כרמת הפגיעה המוטורית שיכולה להשליך על הדרה חברתית ועל רמת תסכול גבוהה של הילד בשל אי יכולת להשתתף במשחקים ופעילויות. התשובה אף תלויה במצב הרפואי, שכן ישנן טיפולים כהזנה דרך גסטוטום שאינם ניתנים במעון רגיל אלא אם במימון ההורים ובאחריותם בלבד. נראה, כי הפתרון האופטימאלי לילד כזה הוא מעון שיקומי עם אפשרות שילוב כיתת מעון רגילה על ידי סיעת צמודה.

  • האם יש "שכר לימוד" חודשי במעון יום שיקומי ומהו?

    ישנה השתתפות כספית של ההורים אך היא אינה משולמת למעון כי אם לאגף הרווחה, רק לאחר הסדרת הוראת קבע מול אגף הרווחה הילד יוכל להתחיל לבקר במעון, כך שבין ההורים והמעון אין כל קשר כספי.

  • מהם הקריטריונים לחלוקת הכיתות בתוך המעון?

    מחשבה רבה משקיע הצוות בשיבוץ הכיתות בטרם נפתחת שנת הלימודים. השיקולים הנלקחים בחשבון הם: גיל, יכולות קוגניטיביות, יכולות מוטוריות, טמפרמנט, בקשות מיוחדות של ההורים ועוד, כאשר המטרה היא שכל ילד ימצא בהרכב הכיתתי גם אתגר וצמיחה וגם ביטחון רגשי ופיזי. במהלך השנה, נבחנת החלוקה, וכשנראה שילד אינו מוצא מענה נכון בכיתה בה שובץ יעשה מאמץ משמעותי לשנות זאת.

  • מי אחראי על ההסעות למעון?

    ההסעות הן באחריות האגף לשירותים חברתיים של הרווחה. על ההורים לדאוג לכיסאות בטיחות תקינים ומתאימים. כמו כן באחריותם לבדוק שהילד מגיע לבית קשור בכיסא בצורה מתאימה. המרפאות בעיסוק בכל מעון ישמחו לייעץ להורים בקניית כיסא ובהתאמתו לבטיחותו של הילד.

  • ילדים בעלי תסמונת דאון, מה תורם להם המעון השיקומי? הרי בכל מקרה הם יגיעו בעצמם לשלב ההליכה?

    אכן, ילדי תסמונת דאון רוכשים את ההליכה בעצמם, אך הדרך והאופן בו הם רוכשים את מיומנות ההליכה משמעותית מאד לאיכות ההליכה ולגיל בו הם יתחילו ללכת. כמו כן, במעון נרכשות מיומנויות חשובות נוספות כריצה וקפיצה, עליה וירידה במדרגות ומשחקי כדור שלא בהכרח יירכשו באופן עצמאי ונכון. התרגול החוזר ונשנה הנערך יום יום במעון מעלה את איכות וקצב ההליכה ומוריד את הגיל בו הילד מתחיל ללכת.