טקס חנוכת גנ"י בית יעקב ב'אחוזה' בירושלים | המודיע

שתיים מן הכיתות החדשות הן לילדות דוברות אנגלית * במסגרת סיור חגיגי הושקה תכנית חדשנית "גדלים ביחד" עבור תינוקות עם צרכים מיוחדים * רה"ע ברקת: "אתם מייצרים בעשייה החינוכית תוכן ואיכות. יש משהו מדהים באוירה החמה המורגשת כאן היטב בקשר אישי בין גננת לתלמידה"

אי אפשר לעבור על פני מתחם המגורים החדש "אחוזה" שבשכונת רוממה בירושלים מבלי להעיף מבט מסקרן על הקומפלקס המרשים של גני הילדים על חצרותיהם הססגוניות, כאשר בחזית מתנוסס לשם ולתפארת, הכיתוב הבולט בעברית ובאנגלית: "רשת גני ילדים בית יעקב".
ניכר למתבונן כי המקום החדש מכיל את הדבר הבא בסטנדרטים הגבוהים שמציעה רשת החינוך הגדולה בישראל לגיל הרך. לראש העיר ירושלים ניר ברקת ולאנשי לשכתו, למנכ"ל העירייה אמנון מרחב, ולראשי האגף לחינוך חרדי בראשות הרב איתמר בר עזר – ניתנה השבוע הזדמנות להיווכח מקרוב, לא רק בפיתוח הפיזי של מבני חינוך מהדור החדש, אלא בעיקר במשאב האנושי המצויין, המקצועי והערכי, המאייש את אותם מבנים ראויים ומשקיע את המירב והמיטב בתלמידות הצעירות.
את בוקרו של יום שלישי השבוע, פתח ראש העיר ופמלייתו בטקס חגיגי, מרגש ומפעים, של חנוכת הבית וקביעת מזוזות לארבע כיתות גני ילדים שהוקמו בקומפלס פרוייקט "אחוזה" בעיר. את פני האורחים קידמו נציגי הנהלת רשת בית יעקב בראשות המנכ"ל הרב יצחק גולדקנופף, סגל הפיקוח בכירים בעירייה ואורחים.
ראש העיר סייר בגנים, שוחח עם הגננות והסייעות והתרשם עמוקות מהעשייה החינוכית במקום. "מעבר לרמה הגבוהה שאני רואה בכל פינה, אני מתרגש במיוחד מהאוירה המדהימה שאני מרגיש כאן. אני נפעם מהיחס המיוחד והאישי הנרקם בגן הילדים בין הגננת לילדה", כך, בלי משים, חזר ראש העיר על המשפט הכנה הזה שוב ושוב. היתה זו מין תחושה פנימית, שבכיתות של בית יעקב מנשבת רוח שונה וייחודית, כזו הנותנת את אותותיה על כל מי שיבקר במקום ויחוש מיד באויר את הקסם שובה-הלב, שאולי קשה לתארו במילים.
עם כניסת האח"מים לכיתת הגן הראשונה, ניתן היה להבחין בשוני של גן הילדים הזה. כל העיטורים שעל הקירות היו בשפה האנגלית. הגננות והסייעות, בוגרות סמינרים חרדיים, דוברות אנגלית כשפת-אם. ראש העיר קיבל תידרוך מפי הגננות, באנגלית כמובן, על עשרות ילדות הגן ומשפחותיהן שעלו זה מכבר מארה"ב ומאירופה וקבעו משכנן בעיר הקודש. אך טבעי היה שלא ייגרע חלקן של המשפחות לקבל את מיטב החינוך של "בית יעקב" בשפה המוכרת להן.
הרב גולדקנופף מעיר, כי פניה של רשת החינוך המיוחד "פתחיה", הפועלת יד ביד לצידה של "בית יעקב", להרחבת פעילותה גם לטובת דוברי אנגלית, בגנים כמו במעונות יום שיקומיים, זאת לאור הביקוש הגובר והולך לכך.
בגני הילדים של דוברי עברית מתעניין ראש העיר בצהרונים המופעלים במבנים אלה. הגננות והמפקחות מתדרכות במאור פנים על הפעילות הענפה, ההצלחה וההתפתחות הניכרות בכל התחומים. עוזרי ויועצי ראש העיר מאיצים במארחים להמשיך בסיור, כיוון שהזמן קצר והמלאכה מרובה.

פרוייקט מהפכני "גדלים ביחד"

הסיור ממשיך ל"בית שתילי אריה", שם מתקיימת השקת פרוייקט "גדלים ביחד". ראש העיר ומלוויו נחשפים לקומה שלמה שהוקמה לצורך התוכנית הייחודית שתכליתה – מרכז תמיכה וייעוץ להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
במקום מספר חדרי טיפולים שהוכשרו לכך, מצויידים במיטב המתקנים, וצוות מקצועי שמלווה את ההורים מרגע שנחתה עליהם הבשורה המטלטלת על היותם הורים לילד עם תסמונת דאון או מגבלות מסוגים שונים.
מטבע הדברים, מיד לאחר ההלם הראשוני וההכלה המורכבת של המציאות החדשה אליה נקלעה המשפחה, זורמות השאלות המביכות הראשונות: למי לפנות, עם מי להתייעץ, מה עושים עכשיו? מה יהיה בעתיד? מאותו רגע צוות "גדלים ביחד" מהווים כתובת מרכזית לכל מה שקשור בילד ומשפחתו.
במעמד ההשקה סיפרה חשבת משרד הרשת, גב' ע. פודולסקי, על מיפגש שהיה לה לאחרונה עם אם למשפחה ברוכה, 13 ילדים. ולפתע מקבלת האם הודעה כי הילד ה- 13 שזה עתה נולד, לוקה בתסמונת דאון. האם תיארה בפניה בהתרגשות את התמיכה המדהימה שקיבלה מאותו רגע על-ידי צוות "גדלים ביחד" של פתחיה. "התחושה הראשונית של חוסר אונים התחלף בהרגשה של הקלה", סיפרה האם. "לא יאומן באיזו מסירות ואיכפתיות העניקו נשות הצוות את תמיכתן לי ולמשפחתי. אפילו לא הייתי זקוקה לפנות. הן יזמו פניות אלי, טילפנו, עודדו ונסכו תקווה – ומעל הכל התמיכה והייעוץ היו סופר-מקצועיים. הם היו שם בשבילי ברגע הנכון", אמרה האם שניגבה דמעה בזוית עינה.

תערוכה מרשימה

באולם הכינוסים הגדול של "שתילי אריה" הוצגה תערוכה מרשימה של תכניות לימודים יצירתיות על אתרים חשובים בירושלים כמו "דמויות בכותל", פרי עמל של המרכז הפדגוגי השוכן בבניין זה. זאת, לצד תצלומים מהכשרת 34 כיתות חדשות, שידרוג והכשרת 45 חצרות גני ילדים ושיפוץ 125 כיתות גן – הכל השקעה של השנה האחרונה בלבד. הכיתות והחצרות לוו בתמונות של "לפני" ו"אחרי". בהמשך הוצגה מצבת מעוצבת ומרשימה ביותר של מאות גני ילדים של רשת "בית יעקב" בירושלים, שמות הגננות ורכזות הפיקוח של כל גן.
בישיבת סיכום חגיגית ליד שולחנות ערוכים, הודה מנכ"ל הרשת הרב יצחק גולדקנופף לראש העיר ופמלייתו על הסיור. הוא ציין כי תודות לבנייה המאסיבית ניתן לברך על 24 כיתות גן תקניות שנוספו למערכת, אך 12 כיתות עדיין שוכנות בדירות מגורים ובממ"דים, ויש למצוא להן פתרון בדחיפות.
כמו כן הזכיר את מעון היום הוותיק המכיל 5 כיתות, השוכן בקומת הכניסה של הבניין, שמאז הוקם, לפני כ-40 שנה, טרם זכה לשיפוץ המתחייב בו. בנוסף, פני רשת הגנים והמעונות להקמת מעונות יום נוספים בירושלים, ובמיוחד מעון יום שיקומי במבנה של קבע ראוי לשמו – זאת, בשל הצפיפות השוררת בשני מעונות שיקומיים הפועלים בעיר, והוא מצפה לשיתוף פעולה מצד העירייה בעניין זה. "ירושלים ראויה למעון יום שיקומי בסטנדרט גבוה לא פחות מאלה שבערים אחרות", אמר הרב גולדקנופף.
הוא קרא את הפסוק "עומדות היו רגלנו בשערייך ירושלים", כאשר זכינו לחנוך זה עתה 4 כיתות גן בשכונה הסמוכה לשערי ירושלים. בהתייחסו להשקת פרויקט "גדלים ביחד", אמר המנכ"ל כי פרוייקט חשוב זה ישא את שמה של אמו המנוחה מרת מלכה גולדקנופף ע"ה, שנפטרה בשיבה טובה לפני מספר חודשים ועמדה במסירות לימין הרשת ופעולותיה.
בין השאר ציין הרב גולדקנופף את המאמצים לקבל הכרה רשמית למרכז הפדגוגי "שתילי אריה". הוא גילה כי במשך עשרות שנות קיומו הפיק המרפ"ד למעלה מ-70 אלף יצירות ומוצגים דידקטיים לגיל הרך, המבוקשים בארצות רבות. רק באחרונה שבו נציגי המרפ"ד מארגנטינה, מברזיל וממדינות נוספות, בהן מבקשים ללמוד מהתכנים הלימודיים המקוריים של "שתילי אריה".

שותפים נאמנים

ראש העיר ניר ברקת סיכם את הסיור במילים חמות ואמר, כי בכל סיור שלו במוסדות בית יעקב, הוא מגלה מחדש שהסטנדרטים רק עולים ועולים. "אתם מייצרים תוכן ואיכות ללא תחרות. אני רואה שיפור בכל הפרמטרים של העשייה החינוכית המבורכת. אתם דוחפים אותנו ללא הרף לעוד משאבים ועשייה ומאתגרים אותנו. אני רואה בזה ברכה, ואין שותפים יותר נאמנים מאלה שבאים לעזור לילדי העיר".
בהתייחסו לפיתוח הפן הפיזי, אמר ראש העיר כי בתוכניתו לא להמתין למשרד החינוך, אלא לקחת הלוואות בסדר גודל של 2.4 מיליארד שקל ולהשלים בניית 2000 כיתות החסרות בעיר עד שנת הלימודים תשע"ט. "נבנה בעצמנו, כפי שהרב גולדקנופף בונה ביוזמה עצמית", אמר ברקת.
עוד אמר: "אני אוהב את רעיון הכשרת עובדי הוראה. למדתי מהרב מרדכי אליהו זצ"ל כי יש להשקיע ואז רואים הצלחה". לסיום אמר כי בראותו את היוזמות ופריצת הדרך, הוא נפעם ממפעל חיים שכזה. "זוהי עבודת קודש ואני שמח לעמוד לימין רשת בית יעקב ומפעליה. אני יוצא מהסיור הזה בתעצומות נפש", הכריז ראש העיר בהתרגשות.
בסיום האירוע העניקו המנכ"ל ובנו הרב ישראל גולדקנופף, מנהל רשת "פתחיה", שי הוקרה מכובד כמזכרת מהסיור לראש העיר ומנכ"ל העירייה.
בסיור השתתפו גם הרב ברוך הלפגוט, סגן מנהל האגף לחינוך חרדי; הרב אברהם קרויזר יועץ ראש העיר; הגב' מ. רוטשטיין, מפקחת גני ילדים במשרד החינוך; גב' מילכה בקנרוט, ממונה גני ילדים עיריית ירושלים; אהרן בן נון, מנהל אגף מבני ציבור; משה טור פז קינלי, ראש מנח"י ירושלים; נציגי מחלקת הדוברות, נציגי מחלקת תכניות חינוכיות; הרב משה אייכלר, עוזר מנכ"ל בית יעקב, מנהלת המרכז החדש של 'גדלים ביחד' גב' צ' ברטמן; מפקחות, מנהלות מחלקות, רכזות, מנהלות סניפי הרשת, יועצי ראש העיר בנושאי חינוך, רווחה ועוד.

להורדת הקובץ לחצ/י כאן

catvoo_siur_barkat_2016_hamodia